Sunday 22 March 2009

Asam Pedas Versi Idamazura

Tadi tgh aku duk melayan FB, suddenly aku terperasan yg ada mesej kat FB aku... Bila aku check mesej tu, rupa2nya ada org mintak resepi Asam Pedas kat aku.... Aku ni, tak berapa pandai buat asam pedas tu. Tp, setelah mencuba beberapa kali, baru lah menjadi skit... Tp tak konsisten lg... Kejap jd kejap tak jd...

And now, I don't know how to give recipe sb selalunya aku main campak2 aje... But I give my try....

ASAM PEDAS IKAN SALMON
(Sb org yg mintak tu kat UK skrg ni, n I'm sure she'll be using ikan salmon in her asam-pedas-will-be nnt)

2 biji bawang besar (saiz UK)
3 biji bawang putih
halia (setengah inci)
Kunyit hidup (setengah inci)
30 - 35 biji cili kering (bkn bird-eye chilly tau)
Asam jawa (ambik sebesar ibu jari - klu asam jawanya masam, kurangkan amountnye, dan dibuat airnya)
Belacan (separuh drp ibu jari)
4 keping Ikan salmon
Air, garam dan gula secukupnya
3 batang serai, dititik
Bunga kantan 2 kuntum dan daun kesum (kalau ada....)
8 - 10 batang Bendi


CARA-CARANYA

Bawang besar, bawang putih, halia, kunyit dan cili kering dikisar hingga lumat. Setelah itu, tumiskan bahan2 yang telah dikisar sehingga garing. Setelah garing, masukkan air asam jawa. Tambahkan air ke dalam tumisan sedikit demi sedikitr sehingga kuah menjadi sedikit cair (jgn terlalu cair, nnt tak sedap). Apabila air dah dimasukkan, masukkan bahan2 perasa (garam dan gula) secukup rasa... Pastikan jgn terlebih gula, sb takut manis pulak. Bila kuah dah mendidih and rasa pun dah sedap, masukkan kepingan ikan salmon dan biarkan sampai masak. Kemudian, masukkan bendi dan bunga kantan. Biarkan beberapa minit sehingga bendi dan bunga kantan sedikit lembut. Akhir sekali, masukkan daun kesum dan tutup api dapur.



Tu la lebih kurang resepi asam pedas cara idamazura.... Cuma aku tak leh gerenti ia boleh jd sedap... Sb klu aku masak, aku akan taste rasa dia a few time before I can finalize the taste... hehehehe.... Cuma aku nak ingatkan, jgn letak gula byk sgt bila nak imbang rasa masam asam jawa. Asam pedas taste is meant to be sour... Tp tak le sour sgt... Juz balance betul2 ikut lidah masing....

P/S: Leena, kak ida tak gerenti boleh jd sedap... Resepi ni cuma guidance je... Yg penting, lidah kene betul... Lupa plak nak bgtau, resepi ni utk ramai org (6 - 8 org). Klu utk leena je, leena boleh bahagi dua amount bahan2 yg digunakan tu.....

No comments: