Sunday 22 March 2009

1st International Hot Air Ballon Festival, Putrajaya - Part II

Yesterday (Saturday), aku pegi lg tgk belon udara panas kat Presint 2, Putrajaya. Kali ni aku bkn pegi nga hubby and aizara je, famili aku iaitu adik2 aku ngan famili masing2 and mak aku pun join sekali (selepas 2 hari aku duk war2 n promote kat adik2 aku....). Kitaorg sampai sana dlm kul 3 lebih (menurut hubby aku, agak terlalu awal utk tgk belon2 tu and i agreed with that...). Sesampai sana aku tgk dah ramai org yg datang... Pada masa tu, pertunjukan yg berlangsung adalah pertunjukan remote aeroplane and helicopter... Tak de lg lori2 yg bawak belon2 besar.... So we all waited there.... While waiting, all our spouses sibuk gi round kat gerai2 makanan.... Anak2 kami plak, sibuk berlari2 main kejar2 la.... merayap la, nak gi jalan2 la... Penat gak melayan si kecik2 tu dlm cuaca yg agak terik....

Dua tiga kali trip ke gerai2 oleh spouse masing2, pelbagai makanan dah kami makan, bercawan2 air dah kami minum, belon tak muncul2.... Dalm kul 5 cam tuh, baru la kami nampak beberapa lori yg bawak belon and beberapa 'pick-up' yg bwk krew2 yg berkaitan melintas depan kami... Semangat kami utk tgk belon2 tu naik skit setelah agak 'down' sebab lama sgt tunggu.... Tp sekali lg kami kecewa sb diorg ambik masa yg agak lama utk get ready... Tp berkat kesabaran kami, akhirnya dpt gak kami tgk belon2 tu terbang di udara....

Org ramai bertepuk tgn bila mana belon pertama terbang di udara.... Dan seterusnya.... Kira2 lebih dari 5 biji belon yg kami sempat tgk... Hasrat aku nak tgk and tunjuk belon yg bercorak zig zag berlepas di udara kat adik2 aku tak kesampaian sb belon tu tak naik2.... Aku rasa mungkin ada masalah ngan belon tu, sb tu ia tak naik2... Kami stay kat sana sampai kul 7 ptg. Belon terakhir yg sepatutnya naik adalah belon gajah. Tp sampai ke sudah belon tu tak naik... May be ada masalah sama ngan belon zig zag.... So, kita org balik tanpa tgk belon gajah tu terbang ke udara.

I think this event when well yesterday walaupun dua belon tak dpt naik ke udara.... Dengan cuaca yg cerah, seolah2 menyebelahi kami yg ingin melihat event tersebut. Walau bagaimana, terdapat satu insiden yg agak mengecewakan di mana, kawasan padang tempat krew yg menyediakan belon2 utk dinaikkan telah dimasukki orang ramai. Org ramai tidak dibenarkan masuk dan kawasan itu telah diletakkan pagar utk menghalang org masuk.... Tp entah macam mana pagar tersebut tercabut, dan org ramai mulai masuk. Aku dpt tgk bagaimana pekerja2 yg terlibat berusaha meminta org ramai keluar dr kawasan tersebut atas sebab2 keselamatan... Sayangnya tiada kerjasama drp org ramai.... Sgt memalukan sb org2 kita tidak mahu mengikut arahan malah bergaduh dgn pekerja yg cuba menjalankan kerja mereka... Aku tau mereka yg masuk ke dalam padang tu, bertujuan utk melihat dgn lebih dekat lg. Tp apalah sgt bezanya jika tgk dari dekat atau jauh jika dibandingkan dengan keselamatan diri? Bagi aku, tgk belon tu dari jauh lebih menarik dan keselamatan kita pun terjaga.... Walaupun kita curious nak tau cam mana belon tu boleh naik ke atas, tp kita perlu juga fikirkan keselamatan diri dan keluarga kita.... Perlu ingat pepatah inggeris "CURIOUS KILLS THE CAT".... So, juz beware of urself and family safety....

Masa tgh tunggu belon besar terbang

Salah satu pertunjukan yg ada - paramotor/glider

Akhirnya dpt bergambar dgn background belon besar tgh mengembang....

Antara belon yg berjaya diterbangkan

Org ramai berkerumun menghampiri belon yg sedang ditiup udara panas bg menerbangkannya... Boleh dilihat api yg marak sedang memanaskan udara di dalam belon. Api tu lah yg boleh mendatangkan bahay sekiranya belon tersebut terkene api...

2 comments:

EdaManAli said...

skali aisyah melepas daa...

Unknown said...

nak g tgk gak huhuhu....