Friday 4 March 2011

Aizara mengaji

Alhamdulillah akhirnya dapat jugak aku tengok Aizara mengaji. Starting from last 2 weeks, my hubby mengajar Aizara mengaji. This week plak is my turn to teach Aizara mengaji. Aizara tak de masalah nak mengeja dan mengenal huruf sebab di Taska One (her previous nursery) dia dah diajar mengenal huruf dan mengeja menggunakan teknik "IQRA'". So semasa mengajar, aku perasan yang dia boleh mengeja. Cuma sebutan huruf dan tajuid saja yang tak berapa betul. Cuma ada sekali sekala yang dia tersilap baca. Akhirnya berlaku dialog seperti di bawah;
Ibu: Ni mim mati...
Aizara: Kenapa mim tu mati?
Ibu: (tanya balik sb tak tau nk jawab) Ha, kenapa mim mati???
Aizara: Sbb dia kene tembak...
Ibu (dlm hati): Jujur sungguh jawapan tu... huhuhu....

Hadoiiii, aku ingat pengajaran IQRA' tu macam masa aku belajar dulu2... Rupa2nya, tekniknya sgt lain sekali. Aku pun tak pasti samada cikgu yang mengajar tu ada bagi penerangan mengenai tanda2 bacaan ke tak...


Aizara mengaji ngan abah...

No comments: